آشنایی با آزمایش دیابت بارداری

آزمایش دیابت بارداری

بارداری باعث تغییرات قابل‌توجهی در غلظت هورمون‌های بدن می‌شود و به‌ویژه در نیمۀ دوم بارداری با افزایش ترشح هورمون از جُفت، قندخون خانم باردار بالا می‌رود و افراد زیادی دچار دیابت بارداری می‌شوند. از آنجایی که دیابت بارداری می‌تواند عوارض جدی و مهمی هم برای مادر و هم برای جنین ایجاد کند، آزمایش دیابت بارداری باید در همۀ خانم‌های باردار غیردیابتی انجام شود. خانم‌هایی که قبل از بارداری دچار دیابت نوع یک یا دو بوده‌اند، نیازی به این آزمایش ندارند.

غربالگری دیابت بارداری یا همان آزمایش قند خون بارداری شامل موارد زیر است:

  1. قند خون ناشتا (FBS)
  2. قند خون یک ساعته (GCT)
  3. قند خون دو ساعته (GTT)
  4. قند خون سه ساعته (GTT)

با استفاده از آزمایش قند خون بارداری می‌توان دیابت بارداری را شناسایی کرد و با اقدامات درمانی مناسب از ایجاد عوارض برای مادر و جنین جلوگیری نمود.

تفسیر آنلاین آزمایش دیابت بارداری یکی از خدمات نوین سامانۀ هوشمند تیکاطب است که خانم‌های باردار با استفاده از آن می‌توانند بلافاصله از تفسیر آزمایش خود آگاه شوند. برای تفسیر جواب آزمایش به صفحۀ «تفسیر آزمایش دیابت بارداری» تیکاطب مراجعه کنید و پس از وارد کردن اطلاعات برگه آزمایش، بلافاصله تفسیر آزمایش خود را ببینید.

تفسیر آزمایش‌تان را آنی دریافت کنید

در چه زمانی از حاملگی باید آزمایش دیابت بارداری بدهم؟

اگر طی سه ماه قبل بارداری، آزمایش قند خون انجام نداده باشید باید در اوایل بارداري (اولین فرصت ممکن) آزمایش قند خون ناشتا بدهید. اگر قبل از شروع بارداری یا در اوایل بارداری آزمایش قند خون دادید، باید در فاصلۀ هفتۀ 24 تا 28 حاملگی (ماه هفتم بارداری) نیز آزمایش قند خون دهید تا از نظر ابتلا به دیابت حاملگی بررسی شوید.

برای آزمایش دیابت بارداری باید ناشتا باشم؟

آزمایش قند خون بارداری معمولاً صبح زود انجام می‌شود و فرد از شب قبل آزمایش نباید چیزی بخورد یا بنوشد اما نوشیدن آب مُجاز است. برای مراجعه به آزمایشگاه طوری برنامه‌ریزی کنید که از 8 ساعت قبل گرفتن نمونۀ خون ناشتا باشید.

آزمایش دیابت بارداری چگونه انجام می‌شود؟

در اوایل بارداری فقط قند خون ناشتا اندازه‌گیری می‌شود اما آزمایشی که در هفته 24-28 بارداری انجام می‌شود به این صورت است:

ابتدا برای اندازه‌گیری قند خون ناشتا، اولین نمونۀ خون از شما گرفته می‌شود. سپس بر اساس نوع آزمایش درخواست‌شده توسط پزشک، به یکی از سه روش زیر عمل می‌شود:

1) آزمایش چالش گلوکز (GCT):

یک شربت بسیار شیرین حاوی 50 گرم گلوکز را در عرض پنج دقیقه می‌نوشید. دقیقاً یک ساعت بعد از نوشیدن شربت، از شما نمونۀ خون گرفته می‌شود.

2) آزمایش تحمل گلوکز دو ساعته (2h-GTT):

یک شربت بسیار شیرین حاوی 75 گرم گلوکز را در عرض پنج دقیقه می‌نوشید. یک و دو ساعت بعد از نوشیدن شربت، دو بار از شما نمونۀ خون گرفته می‌شود.

3) آزمایش تحمل گلوکز سه ساعته (3h-GTT):

یک شربت بسیار شیرین حاوی 100 گرم گلوکز را در عرض پنج دقیقه می‌نوشید. یک، دو و سه ساعت بعد از نوشیدن شربت، سه بار از شما نمونۀ خون گرفته می‌شود.

بعد از نوشیدن شربت تا زمان نمونه‌گیری باید در حالت نشسته قرار داشته باشید و از فعالیت بدنی، خوردن غذا و نوشیدن مایعات شیرین خودداری کنید؛ البته نوشیدن آب اشکالی ندارد. اگر در مدت انجام آزمایش حالت تهوع داشتید بهتر است دراز بکشید. در صورت استفراغ، آزمایش باید خاتمه یابد و در روز دیگری تکرار شود.

مجموعه عوامل مختلفی در خواندن جواب آزمایش مؤثرند که باعث می‌شود افراد عادی نتوانند آزمایش را کاملاً صحیح تفسیر کنند. سامانۀ هوشمند تیکاطب آزمایش خون شما را به‌طور یکپارچه و در لحظه تفسیر می‌کند و در صورتی که آزمایش شما غیرطبیعی بوده و نیاز به پیگیری خاصی باشد، این موارد را به شما اعلام می‌کند. کافی است به صفحۀ «تفسیر آزمایش دیابت بارداری» تیکاطب مراجعه کرده و اطلاعات برگۀ آزمایش خود را وارد کنید. بلافاصله با زدن یک دکمه، تفسیر جواب آزمایش در اختیار شما قرار می‌گیرد.

دیابت بارداری چه عوارضی می‌تواند ایجاد کند؟

دیابت بارداري می‌تواند مادر، جنین و یا نوزاد را تحت‌تأثیر قرار دهد. مهم‌ترین عوارض ديابت بارداری عبارت‌اند از:

  • مسمومیت بارداری (پره اکلامپسی)
  • زایمان زودرس
  • درشت‌تنی جنین (ماکروزومی) و زایمان سخت
  • ناهنجاری‌های مادرزادی
  • سقط جنین
  • افت قند خون نوزاد
  • زردی نوزاد
  • سندروم زجر تنفسی نوزاد
  • افت کلسیم و منیزیم نوزاد

نشانه‌های دیابت بارداری چیست؟

در بیشتر موارد فرد مبتلا به دیابت بارداری علامت قابل‌توجهی ندارد. با این حال مهم‌ترین علائم دیابت بارداری عبارت‌اند از:

  • تشنگی زیاد و پرنوشی
  • گرسنگی زیاد و پرخوری
  • تکرر ادرار و افزایش مقدار آن
  • خستگی مفرط و کمبود انرژی
  • تاری دید

تفسیر آزمايش خود را با خیال راحت به سامانۀ هوشمند خدمات پزشکی تیکاطب بسپارید. سامانۀ هوشمند تیکاطب با توجه به جواب آزمایش شما و لحاظ‌کردن عوامل مؤثر دیگر، تمامی توصیه‌های پزشکی مختص شما را ارائه خواهد داد. کافی است به صفحۀ «تفسیر آزمایش دیابت بارداری» تیکاطب مراجعه کرده و نتیجه آزمایش خود را وارد کنید. بلافاصله با زدن یک دکمه، تفسیر جواب آزمایش در اختیار شما قرار می‌گیرد. سامانۀ هوشمند تیکاطب مطابق استانداردهای معتبر بین‌المللی و با توجه به سن و شرایط پزشکی شما آزمایشتان را تفسیر خواهد کرد.

کلیۀ حقوق این وب‌سایت متعلق به تیکاطب است.