آشنایی با آزمایش پیش از ازدواج

آزمایش پیش از ازدواج

در کشورهای مختلف جهان، مشاوره و آزمایش‌های پیش از ازدواج به‌صورت اجباری یا داوطلبانه برای عروس و داماد انجام می‌شود. هدف از غربالگری قبل ازدواج، پیشگیری از بروز مشکلات در زندگی مشترک زن و مرد و نیز جلوگیری از تولد فرزندان مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی است. همانند کشورهایی نظیر ایتالیا، قبرس، عربستان، امارات و بحرین آزمایش‌های پیش از ازدواج در ایران اجباری است.

با مراجعۀ عروس و داماد به دفتر رسمی ازدواج، مسئول این دفترخانه معرفی‌نامه‌ای به آن‌ها می‌دهد تا به مرکز بهداشت ویژه‌ای که توسط مراجع قانونی مشخص شده است مراجعه کنند. این مراکز بهداشتی که معمولاً در شهرستان‌ها یک مرکز و در کلان‌شهرها چند مرکز مختلف هستند، دارای آزمایشگاه مرجع بوده و آزمایش‌های قبل ازدواج را انجام می‌دهند. دریافت برگۀ سلامت جسمی زوجین که توسط مرکز بهداشت صادر می‌شود و ارائۀ آن به محضر برای جاری‌کردن خطبۀ عقد الزامی است.

آزمایش‌های پیش از ازدواج شامل موارد زیر است:

  1. آزمایش خون
  2. آزمایش ادرار

بسیاری از دختران و پسران جوان در دوران آشنایی یا نامزدی، نگران جواب آزمایش ازدواج هستند و متأسفانه گاهی نتیجۀ این آزمایش باعث ناکامی شده و مانع به هم رسیدن دو فرد می‌شود. تفسیر آنلاین آزمایش خون ازدواج یکی از خدمات نوین سامانۀ هوشمند تیکاطب است که جوانان با استفاده از آن می‌توانند در دورۀ آشنایی یا نامزدی از نتیجۀ آزمایش ازدواج خود آگاه شوند و با خیال راحت برای ازدواج خود برنامه‌ریزی کنند. کافی است با مراجعه به یک آزمایشگاه معتبر، آزمایش خون ساده (CBC) انجام دهید و برای تفسیر جواب آزمایش به صفحۀ «تفسیر آزمایش پیش از ازدواج» تیکاطب مراجعه کنید تا بلافاصله تفسیر آزمایش خود را ببینید.

تفسیر آزمایش‌تان را آنی دریافت کنید

برای آزمایش ازدواج باید ناشتا باشیم؟

به‌طور کلی آمادگی خاصی لازم نیست اما از آنجایی که باید آزمایش ادرار دهید، بهتر است صبح روز مراجعه به مرکز بهداشت مقداری مایعات مثل چای یا آب بنوشید و مثانه خود را کاملاً تخلیه نکنید تا بتوانید مقدار مناسبی نمونه ادرار تحویل آزمایشگاه دهید.

گروه خون زن و مرد برای ازدواج باید به هم بخورد؟

ما انسان‌ها دو دسته گروه خونی اصلی داریم:

  • گروه خون ABO شامل چهار گروه خونی A، B، AB و O
  • گروه خون Rh (رزوس) که به‌صورت مثبت یا منفی گزارش می‌شود.

آزمایش‌های قبل از ازدواج ارتباطی با گروه خونی ندارد بنابراین گروه خونی زوجین برای ازدواجشان مانعی ایجاد نمی‌کند.

مجموعه عوامل مختلفی در خواندن جواب آزمایش مؤثرند که باعث می‌شود افراد عادی نتوانند آزمایش را کاملاً صحیح تفسیر کنند. سامانۀ هوشمند تیکاطب آزمایش خون شما را به‌طور یکپارچه و در لحظه تفسیر می‌کند و در صورتی که آزمایش شما غیرطبیعی بوده و نیاز به پیگیری خاصی باشد، این موارد را به شما اعلام می‌کند. کافی است به صفحۀ «تفسیر آزمایش پیش از ازدواج» تیکاطب مراجعه کرده و نتیجه آزمایش خود را وارد کنید. بلافاصله با زدن یک دکمه، تفسیر جواب آزمایش در اختیار شما قرار می‌گیرد.

آزمایش خون قبل ازدواج به چه منظوری انجام می‌شود؟

هدف از ازمایش خون پیش از ازدواج، شناسایی افراد مبتلا به تالاسمی خفیف است. برنامه غربالگری تالاسمی در ایران طبق دستور‌العمل وزارت بهداشت از سال ۱۳۷۶ در تمام مراکز بهداشت کشور انجام می‌شود. تالاسمی یک بیماری ژنتیکی و نوعی کم‌خونی ارثی است .اگر زوجین مبتلا به تالاسمی خفیف (تالاسمی مینور) باشند، احتمال تولد فرزندان مبتلا به فرم شدید تالاسمی افزایش می‌یابد. تالاسمی شدید (تالاسمی ماژور) بیماری جدی و ناتوان‌کننده‌ای است و کودکان مبتلا به این بیماری معمولاً نیاز به تزریق مداوم خون دارند.

کمخونی در آزمایش ازدواج به‌معنی تالاسمی است؟

کمخونی می‌تواند به علت دیگری غیر از تالاسمی ایجاد شود؛ مثلاً کمبود آهن می‌تواند باعث کم‌خونی شود و از لحاظ آزمایشگاهی نتیجه‌ای شبیه به تالاسمی ایجاد کند. در این موارد با صلاحدید و تشخیص پزشک، مکمل آهن برای فرد تجویز می‌شود و پس از مدت مشخصی مصرف دارو، آزمایش خون (CBC و الکتروفورز هموگلوبین HbA2) تکرار می‌شود.

اگر زوجین مبتلا به تالاسمی خفیف باشند چه اتفاقی می‌افتد؟

این امر مانع قانونی بر سر ازدواج دو نفر نیست.اگر زوجین از ابتلای خود به تالاسمی خفیف آگاهی داشته باشند، می‌توانند با مشاوره و آزمایش ژنتیک و نیز اقدامات تشخیصی هنگام بارداری، از تولد فرزند مبتلا به تالاسمی شدید جلوگیری کنند. در حقیقت آزمایش خون ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا در آینده فرزندانی سالم داشته باشند.

آزمایش ادرار پیش از ازدواج برای چه انجام می‌شود؟

آزمایش ادرار برای بررسی اعتیاد فرد به مواد مخدر و غیرمجاز است. تست اعتیاد هم برای مرد و هم برای زن انجام می‌شود.

مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج برای همه زوجین لازم است؟

هنگام مراجعه به مرکز بهداشت برای انجام آزمایش‌های پیش از ازدواج، باید پرسش‌نامه غربالگری ژنتیک را تکمیل نمایید. با توجه به پاسخ‌های شما به سؤالات پرسش‌نامه، پزشک یا کارشناس مشاوره ژنتیک توصیه‌های لازم در این زمینه را به زوجین ارائه خواهند کرد. برای مثال اگر زوجین با هم نسبت فامیلی نزدیک داشته باشند یا بیماری شناخته‌شدۀ ارثی در بستگان هر کدام از دو طرف وجود داشته باشد، مشاوره ژنتیک قبل ازدواج به زوجین پیشنهاد می‌شود.

تفسیر آزمايش خود را با خیال راحت به سامانۀ هوشمند خدمات پزشکی تیکاطب بسپارید. سامانۀ هوشمند تیکاطب با توجه به نتیجۀ آزمایشتان و لحاظ‌کردن عوامل مؤثر دیگر، تمامی توصیه‌های پزشکی مختص شما را ارائه خواهد داد. کافی است به صفحۀ «تفسیر آزمایش پیش از ازدواج» تیکاطب مراجعه کرده و نتیجه آزمایش خود را وارد کنید. بلافاصله با زدن یک دکمه، تفسیر جواب آزمایش در اختیار شما قرار می‌گیرد. سامانۀ هوشمند تیکاطب مطابق استانداردهای معتبر بین‌المللی و با توجه به جنسیت، سن و شرایط پزشکی شما آزمایشتان را تفسیر خواهد کرد.

کلیۀ حقوق این وب‌سایت متعلق به تیکاطب است.