آشنایی با آزمایش چربی خون

آزمایش چربی خون

مهم‌ترین عامل مرگ و میر در ایران حوادث قلبی عروقی و سکتۀ قلبی است و چربی خون بالا جزء دلایل اصلی بروز آن است. امروزه آزمايش خون ابزاری برای شناسایی زودهنگام بیماری‌ها در افراد سالم است و با توجه به اهمیت و شیوع زیاد بیماری‌های قلبی عروقی، یکی از آزمایش‌های مهمی که پزشکان برای مراجعین خود درخواست می‌کنند، آزمایش چربي خون است. این آزمایش شامل موارد زیر است:

  1. کلسترول
  2. تری‌گلیسرید
  3. HDL (اچ دی ال)
  4. LDL (ال دی ال)

آزمایش چربی خون معمولاً صبح زود انجام می‌شود و فرد از شب قبل آزمایش نباید چیزی بخورد یا بنوشد اما نوشیدن آب مُجاز است. مدت ناشتایی لازم برای آزمایش چربی 12 ساعت است.

تفسیر آزمایش‌تان را آنی دریافت کنید

کلسترول

کلسترول یک نوع چربی است که در سلول‌های بدن انسان‌ها و حیوانات وجود دارد. بیشتر آن توسط خود بدن (در کبد) ساخته می‌شود و بخش دیگر آن از طریق مواد غذایی تأمین می‌شود. کلسترول وظایف مهمی در بدن انسان دارد از جمله کمک به تولید هورمون‌های جنسی و ویتامین D.

Cholesterol یا Total cholesterol در برگۀ آزمایش، نشان‌دهندۀ کلسترول است. کلسترول نرمال برای افراد سالم کمتر از 200 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر است. اگر کلسترول بالا باشد، با گذشت زمان به‌تدریج کلسترول اضافی در دیوارۀ رگ‌های قلب شما رسوب می‌کند و با تنگ‌کردن رگ، اجازۀ عبور خون را نمی‌دهد. وقتی خون نتواند اکسیژن و غذای کافی به قلب‌تان برساند، دچار درد قفسۀسینه و سکتۀ قلبی می‌شوید.

برای اطمینان از طبیعی بودن جواب آزمایش خود به صفحۀ «تفسیر آزمایش قند و چربی» تیکاطب مراجعه کنید تا بلافاصله تفسیر ازمایش خود را ببینید. سامانۀ هوشمند تیکاطب مطابق استانداردهای معتبر بین‌المللی و با توجه به جنسیت، سن و شرایط پزشکی شما آزمایشتان را تفسیر خواهد کرد و توصیه‌های لازم را به شما یادآور خواهد شد. اینکه شما سیگار مصرف می‌کنید یا سابقۀ بیماری قلبی در خانواده‌تان وجود دارد یا نه و عوامل دیگر، بر تفسیر آزمایش شما تأثیرگذار است و سامانۀ هوشمند تیکاطب تمام این موارد را لحاظ خواهد کرد.

تری گلیسرید

تری‌گلیسرید یک نوع چربی است که بخشی از آن توسط خود بدن ساخته می‌شود و بخش دیگر آن از طریق مواد غذایی (مثل کره و روغن) تأمین می‌شود. مهم‌ترین وظیفۀ تری گلیسرید ذخیرۀ انرژی است. آن مقدار از انرژی موجود در مواد غذایی که بیشتر از نیاز بدن است، در قالب تری‌گلیسرید ذخیره می‌شود تا در مواقع لازم با تجزیۀ تری‌گلیسرید انرژی آزاد شود و مورد استفادۀ بدن قرار گیرد.

TG یاTriglyceride در برگۀ ازمایش، نشان‌دهندۀ تری‌گلیسرید است. تری‌گلیسرید نرمال برای افراد سالم کمتر از 150 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر است. مقادیر بیشتر تری گلیسرید می‌تواند در طولانی‌مدت به عوارض جدی مثل گرفتگی عروق قلب و سکتۀ قلبی منجر شود.

مجموعه عوامل مختلفی در خواندن جواب آزمایش مؤثرند که باعث می‌شود افراد عادی نتوانند آزمایش را کاملاً صحیح تفسیر کنند. سامانۀ هوشمند تیکاطب آزمایش خون شما را به‌طور یکپارچه و در لحظه تفسیر می‌کند و در صورتی که آزمایش شما غیرطبیعی بوده و نیاز به پیگیری خاصی باشد، این موارد را به شما اعلام می‌کند؛ مثلاً گاهی لازم است ازمایش خون دوباره تکرار شود یا اینکه اقدامات تشخیصی بیشتری ضرورت داشته باشد یا موارد دیگر.

HDL یا کلسترول خوب

از آنجایی که کلسترول در آب حل نمی‌شود، نمی‌تواند آزادانه همراه جریان خون جابه‌جا شود. HDL و LDL دو پروتئین هستند که کلسترول را در خون حمل می‌کنند. نام دیگر HDL کلسترول خوب یا چربی خوب است چون از شما در برابر بیماری‌های قلبی عروقی مثل سکتۀ قلبی و سکتۀ مغزی محافظت می‌کند. HDL اثرات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد و همچنین کلسترول اضافی موجود در خون را جمع‌آوری کرده و به کبد بازمی‌گرداند تا بازیافت شود.

HDL نرمال برای افراد سالم بدین صورت است:

  • خانم‌ها بیشتر از 50 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر
  • آقایان بیشتر از 40 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر

مقادیر کمتر اچ دی ال، باعث آسیب‌پذیری شما در برابر بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شود.

LDL یا کلسترول بد

LDL نوعی پروتئین است که کلسترول را در خون حمل می‌کند. نام دیگر LDL کلسترول بد یا چربی بد است چون مقادیر زیاد آن شما را مستعد بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌کند.

LDL نرمال برای افراد سالم با توجه به شرایط پزشکی آن فرد متفاوت است؛ مثلاً اینکه آیا سابقۀ بیماری زودرس عروق قلب در خانواده وجود داشته یا فرد سیگار مصرف می‌کند یا خیر و موارد دیگر. با این حال به‌طور کلی، میزان ایدئال LDL کمتر از 100 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر در نظر گرفته می‌شود.

اگر LDL خونتان زیاد باشد، با گذشت زمان به‌تدریج این کلسترول اضافی در دیوارۀ رگ‌های قلب شما رسوب می‌کند و با تنگ‌کردن رگ، اجازۀ عبور خون را نمی‌دهد. وقتی خون نتواند اکسیژن و غذای کافی به قلب‌تان برساند، دچار درد قفسۀسینه و سکتۀ قلبی می‌شوید.

تفسیر آزمايش خود را با خیال راحت به سامانۀ هوشمند خدمات پزشکی تیکاطب بسپارید. سامانۀ هوشمند تیکاطب با توجه به نتیجۀ آزمایشتان و لحاظ‌کردن عوامل مؤثر دیگر، تمامی توصیه‌های پزشکی مختص شما را ارائه خواهد داد. کافی است به صفحۀ «تفسیر آزمایش قند و چربی» تیکاطب مراجعه کرده و نتیجه آزمایش خود را وارد کنید. بلافاصله با زدن یک دکمه، تفسیر جواب آزمایش در اختیار شما قرار می‌گیرد. سامانۀ هوشمند تیکاطب مطابق استانداردهای معتبر بین‌المللی و با توجه به جنسیت، سن و شرایط پزشکی شما آزمایشتان را تفسیر خواهد کرد.

کلیۀ حقوق این وب‌سایت متعلق به تیکاطب است.