آشنایی با آزمایش قند خون

آزمایش قند خون

امروزه آزمايش خون ابزاری برای شناسایی زودهنگام بیماری‌ها در افراد سالم است و با توجه به شیوع بالای بیماری دیابت قندی، یکی از مهم‌ترین آزمایش‌هایی که پزشکان برای مراجعین خود درخواست می‌کنند، آزمایش قند خون است. این آزمایش شامل موارد زیر است:

  1. قند خون ناشتا
  2. هموگلوبین A1C
  3. قند خون بعد غذا
تفسیر آزمایش‌تان را آنی دریافت کنید

قند خون ناشتا

FBS یا Fasting Blood Sugar که در برگۀ آزمایش دیده می‌شود، معادل انگلیسی قند ناشتا است. قند خون ناشتا یعنی میزان قند خون بعد از 8 تا 12 ساعت ناشتایی. این آزمایش معمولاً صبح زود انجام می‌شود و فرد از شب قبل آزمایش نباید چیزی بخورد یا بنوشد اما نوشیدن آب مُجاز است.

مهم‌ترین ابزار برای تشخیص بیماری دیابت یا مرض قند همین آزمایش قند خون ناشتا است. افراد مبتلا به پیش‌دیابت یا پره دیابت، دیابت نوع یک، دیابت نوع دو و دیابت بارداری با انجام این آزمایش شناسایی می‌شوند.

قند خون نرمال برای افراد سالم کمتر از 100 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر است. برای اطمینان از طبیعی بودن جواب آزمایش خود به صفحۀ «تفسیر آزمایش قند و چربی» تیکاطب مراجعه کنید تا بلافاصله تفسیر ازمایش خود را ببینید. سامانۀ هوشمند تیکاطب مطابق استانداردهای معتبر بین‌المللی و با توجه به جنسیت، سن و شرایط پزشکی شما آزمایشتان را تفسیر خواهد کرد و توصیه‌های لازم را به شما یادآور خواهد شد. اینکه شما بیماری زمینه‌ای دارید یا نه و عوامل دیگر، بر تفسیر آزمایش شما تأثیرگذار است و سامانۀ هوشمند تیکاطب تمام این موارد را لحاظ خواهد کرد.

هموگلوبین A1C

HbA1C یا Hemoglobin A1C که در برگۀ آزمایش دیده می‌شود، نشان‌دهندۀ میانگین قند خون در سه ماه گذشته است. برای مثال فردی که میزان HbA1C برابر 6 درصد دارد، میزان قند خون وی طی سه ماه گذشته به‌طور میانگین 125 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر بوده است.

آزمایش هموگلوبین A1C نیاز به ناشتایی ندارد ولی از آنجایی که معمولاً همراه با آزمایش قند ناشتا است، باید 8 تا 12 ساعت ناشتا باشید.

با استفاده از آزمایش HbA1C می‌توان بیماری دیابت یا مرض قند را تشخیص داد. البته این آزمایش برای تشخیص دیابت بارداری کاربرد ندارد و نمی‌توان در خانم بادار سالم مقدار هموگلوبین A1C را به‌درستی تفسیر کرد.

HbA1C برای پیگیری بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و دیابت نوع دو نیز کاربرد دارد. پزشک با مشاهدۀ میزان هموگلوبین A1C از وضعیت قند خون بیمار در سه ماه گذشته آگاه می‌شود؛ همچنین پزشک متوجه می‌شود که آیا بیمار دیابتی داروی تجویز شده را به‌درستی مصرف می‌کند یا اینکه آیا داروی تجویزشده برای تنظیم قند خون بیمار کافی است یا خیر.

HbA1C نرمال برای افراد سالم کمتر از 5.7 درصد است. مجموعه عوامل مختلفی در خواندن جواب آزمایش مؤثرند که باعث می‌شود افراد عادی نتوانند آزمایش را کاملاً صحیح تفسیر کنند. سامانۀ هوشمند تیکاطب آزمایش خون شما را به‌طور یکپارچه و در لحظه تفسیر می‌کند و در صورتی که آزمایش شما غیرطبیعی بوده و نیاز به پیگیری خاصی باشد، این موارد را به شما اعلام می‌کند؛ مثلاً گاهی لازم است ازمایش خون دوباره تکرار شود یا اینکه اقدامات تشخیصی بیشتری ضرورت داشته باشد یا مراجعه به پزشک متخصص یا فوق‌تخصص مربوطه برای شروع درمان لازم باشد.

قند خون بعد غذا

قند خون بعد از غذا شامل این موارد است:

  • قند خون 1 ساعت بعد غذا
  • قند خون 2 ساعت بعد غذا
  • قند خون 3 ساعت بعد غذا

پزشکان برای افراد غیرباردار، اغلب فقط آزمایش قند خون 2 ساعت بعد از غذا را درخواست می‌دهند و مقدار طبیعی آن برای افراد سالم کمتر از 140 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر است. خانم‌های باردار برای غربالگری از نظر ابتلا به دیابت حاملگی، آزمایش قند خون بعد غذا را در ماه هفتم بارداری (حوالی هفته‌های 24 تا 28 بارداری) انجام می‌دهند.

با استفاده از آزمایش قند خون دو ساعت بعد غذا می‌توان بیماری دیابت و همچنین اختلال پیش‌دیابت را تشخیص داد.

تفسیر آزمايش خود را با خیال راحت به سامانۀ هوشمند خدمات پزشکی تیکاطب بسپارید. سامانۀ هوشمند تیکاطب با توجه به نتیجۀ آزمایشتان و لحاظ‌کردن عوامل مؤثر دیگر، تمامی توصیه‌های پزشکی مختص شما را ارائه خواهد داد. کافی است به صفحۀ «تفسیر آزمایش قند و چربی» تیکاطب مراجعه کرده و نتیجه آزمایش خود را وارد کنید. بلافاصله با زدن یک دکمه، تفسیر جواب آزمایش در اختیار شما قرار می‌گیرد. سامانۀ هوشمند تیکاطب مطابق استانداردهای معتبر بین‌المللی و با توجه به جنسیت، سن و شرایط پزشکی شما آزمایشتان را تفسیر خواهد کرد.

کلیۀ حقوق این وب‌سایت متعلق به تیکاطب است.